25 Mart 2007 Pazar

İzmir'de otobüs servisi yasağı

Bu yazıyı yasağın söz konusu olduğu 2006 başında yazmıştım. Oyun teorisi yanılmadı.



uygulanabilirligi ve anlamliligi tartisilacak bir karar. otobus sirketlerinin kendilerine gore hesaplari olabilir, ama belediye ve il trafik mudurlugu boyle bir karar alacaksa ortada kamusal bir yarar olmasi gerekir. otobus sirketleri isterlerse tek baslarina, isterlerse ortak hareket ederek sehir ici servisleri tek tarafli olarak kaldirabilirler. sonucta yolcularina servis hizmeti saglamak gibi bir yukumlulukleri yok. ancak tabii ki rekabet sartlari icinde tum sirketlerin katilimi olmadan boyle bir uygulamaya gitmek akilci olmaz. sonucta otobus isletmecileri birliginin aldigi karar tum firmalar icin baglayici olamayacagina ve rekabet icindeki firmalarin boyle bir karara uymayarak avantaj saglama egilimi olacagina gore, tum firmalar istese bile sehir ici servislerin kalkmasi ancak belediye ve il trafik mudurlugunun bu yonde karar almasiyla olabilir.

ancak belediye karar alirken tuketiciyi de dusunmek zorundadir. yasak getirecekse bile tuketicinin bundan gorecegi zarari ortadan kaldiracak ve uygulamanin kamusal acidan faydali olmasini saglayacak tedbirleri almalidir. zaten alacaktir da. zira sadece firmalarin lehine olacak bir karar almak ne kamu yoneticiligi acisindan, ne de siyasi acidan akilci bir tercih olacaktir. gecmiste sehir icindeki minibus hatlarinin kaldirilmasi sonrasi belediyenin otobuslere yaptigi yatirim gibi politikalar hatirlanirsa, belediyenin saglam bir alternatif uretmeden boyle bir karar alacagini dusunmuyorum. tabii farkli hesaplar siyasi popularite ihtiyacinin onune gecmedigi takdirde... belediyenin destegi olmazsa da bu is yatar.

Hiç yorum yok: