25 Mart 2007 Pazar

Mamüllerimizde domuz yağı yoktur

hedef kitlesi musluman olan bir urunde yer almasi kacinilmaz olan ifade. oncelikle hicbir urunde yazmadigini dusunelim. bu durumda urunun icerigiyle ilgili bilgideki pek cok maddenin ne oldugunu anlamayan ama bu konuda hassas bir tuketici, baskalarindan duyduklari ve kendi bildikleri cercevesinde guvendigi markadan alisveris yapacaktir. bu durumda tuketiciye guven vermeyi ve kendi markasini ayirt etmeyi hedefleyen firma, acikca domuz yagi kullanmadigini ilan edip avantaj saglayabilir. her firma ayni amaci gudeceginden ve herkes bu guvenceyi verirken vermeyen firma hakkinda suphe olusacagindan, sonucta tum firmalar bu ifadeyi urunlerine koymak durumunda kalir. ateist de olsaniz urununuz icin bu guvenceyi vermeniz menfaatiniz icabidir.

peki bu ibarenin yer aldigi urunlerde gercekten domuz yagi yok mudur? eger soz konusu olan buyuk bir firma ise tuketiciyi yaniltmanin, hatta daha kotusu domuz yagi kullanmaktan sabikali olmanin maliyeti alternatif maddeler kullanmaktan cok daha yuksek olacagi icin ifade buyuk olasilikla gercegi yansitir. ote yandan marka olarak taninmamis bir firmanin kotu un kazanmak gibi bir korkusu olmayacagindan, eger kanuni olarak cezalandirilma korkusu da yoksa, tuketiciyi kandirma ihtimali vardir. urununde esek eti kullanmaktan cekinmeyen adamin domuz yagi kullanmaktan cekinecegini hic sanmiyorum.

not: bu entry soz konusu ifadenin iktisadi manasini irdelemektedir. herhangi bir ulkede (illa turkiye olmasi gerekmez) muslumanlara mal satmak istiyorsaniz, bu ve buna benzer ifadeleri urunun uzerine buyuk harflerle yazmaniz menfaatiniz icabidir. konunun iktisadi boyutunun disinda kalan noktalari bilenler yazsinlar.

Hiç yorum yok: